Benadeeld door uw assurantietussenpersoon?

De assurantietussenpersoon dient de zorgvuldigheid in acht te nemen die mag worden verwacht van een redelijk bekwaam, redelijk handelend vakgenoot. Dat heet ook wel het maatman-criterium.

De invulling van de zorgplicht van de assurantietussenpersoon is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan hetgeen is afgesproken in de opdrachtovereenkomst, het soort verzekering, de hoedanigheid van de klant, de aard en omvang van de schade en de omvang van de provisie voor de assurantietussenpersoon. Treedt de assurantietussenpersoon buiten de grenzen van het maatmancriterium, kan hij aansprakelijk worden gesteld.

Hieronder leest u een aantal voorbeelden van door assurantietussenpersonen gemaakte beroepsfouten uit het civiele recht en het tuchtrecht.

 
 

Actieve houding
Een assurantietussenpersoon bemiddelt bij het afsluiten van een brandverzekering voor een bedrijfspand in aanbouw. In de verzekeringsvoorwaarden staat onder andere dat er melding gedaan moet worden bij de verzekeraar zodra het pand in gebruik genomen wordt. Een jaar na ingebruikname breekt brand uit in het pand. De verzekeraar weigert de schade te vergoeden omdat geen melding was gedaan van ingebruikname. De verzekerde kan in deze situatie de assurantietussenpersoon met succes aansprakelijk stellen. Onder de zorgplicht van de assurantietussenpersoon valt namelijk dat hij een verzekerde tijdig moet wijzen op verplichtingen uit de verzekering, waaronder het melden van de ingebruikname. De assurantietussenpersoon is dus aansprakelijk voor de brandschade; hij had de belangen van de verzekerde beter en actiever in het oog moeten houden.


Opdracht vastleggen
Een persoon gaat langs bij een filiaal van zijn bank en heeft een gesprek met de baliemedewerker over een verzekering. Tijdens dit gesprek geeft hij - mondeling - een opdracht aan de bank. Over de inhoud van die opdracht verschillen de persoon en de bank van mening. De bank zegt dat de opdracht was om de verzekering te beëindigen, de persoon zegt dat hij de verzekering op naam van zijn vrouw wilde zetten. Geen van beide kon dit echter bewijzen. De bank had de opdracht schriftelijk moeten vastleggen en moeten bevestigen aan de persoon. Aangezien de bank dit niet had gedaan, was zij aansprakelijk voor de schade die de persoon had geleden.


Pensioenverzekering
Een werknemer had via zijn werkgever een pensioenverzekering afgesloten bij Aegon. Aegon deelde de assurantietussenpersoon van de werkgever mee dat de vermelde pensioenbijdragen "juist en gegarandeerd" zouden zijn. De werknemer bouwde echter helemaal geen gegarandeerd pensioen op, maar een gegarandeerd kapitaal. Met dat kapitaal kon de werknemer uiteindelijk een pensioen aankopen dat maar 60% van het aan hem voorgespiegelde pensioen bedroeg. De assurantietussenpersoon had verkeerde informatie gegeven, en was aansprakelijk voor de door de werknemer geleden schade.  


Nieuwe auto
Een verzekeringnemer verkoopt haar Toyota Yaris in ruil voor een Mercedes. De Mercedes is uitgerust met een alarm, beveiligingsklasse 3. Op het polisblad staat echter vermeld dat de Mercedes beveiligd moet zijn met beveiligingsklasse 4. Wanneer de Mercedes niet was beveiligd met klasse 4 wordt geen dekking verleend. De assurantietussenpersoon heeft de verzekeringnemer daar echter nooit duidelijk op gewezen. Wanneer de Mercedes wordt gestolen ontdekt de verzekeraar dat de Mercedes niet is beveiligd met beveiligingsklasse 4. De verzekeraar gaat dan ook niet over tot vergoeding van de schade. Hier was de verzekeringnemer niet voor gewaarschuwd. De verzekeringnemer stelt zijn daarom assurantietussenpersoon aansprakelijk. De assurantietussenpersoon had de verzekeringnemer duidelijke uitleg moeten geven over de inhoud van de polis en de gevolgen van het niet beveiligen van de Mercedes met beveiligingsklasse 4. De assurantietussenpersoon is aansprakelijk voor de schade die is ontstaan als gevolg van deze beroepsfout.

 
 

Als een assurantietussenpersoon handelt in strijd met de normen die zijn opgelegd, kan sprake zijn van verwijtbaar handelen. Dat handelen kan worden voorgelegd aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Als het Kifid constateert dat een assurantietussenpersoon niet volgens de normen heeft gehandeld, kan het Kifid bemiddelen en/of hierover een uitspraak doen. U kunt dit handelen ook voorleggen aan de rechter, dan moet u griffierechten betalen. Dat is bij het Kifid niet het geval.

Wanneer blijkt dat uw assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, en dus aansprakelijk is als gevolg van een beroepsfout, dient u dit allereerst aan uw assurantietussenpersoon te melden. Mogelijk kunt u er nog samen uitkomen. Wanneer dit niet lukt kunt u uw assurantietussenpersoon officieel aansprakelijk stellen. Dit gebeurt door middel van het versturen van een brief; de aansprakelijkstelling. In deze aansprakelijkstelling legt u (of de door u ingeschakelde advocaat) uit waarom de assurantietussenpersoon aansprakelijk is. Vaak is de assurantietussenpersoon die aansprakelijk wordt gesteld het niet met u eens, er ontstaat een discussie. In deze discussie kan wederom geprobeerd worden er samen uit te komen. Wanneer dit niet lukt, is de gang naar de rechter soms onvermijdelijk. Zoals hierboven aangegeven, zijn ook andere alternatieven denkbaar. Wij kunnen u helpen de beste route te kiezen. Aan iedere stap in deze route hebben wij een vaste prijs verbonden, die is te vinden op onze financiële routekaart.

De advocaten van beroepsfout.nl hebben veel ervaring met advisering en procesvoering over beroepsfouten. Wij geven u graag nadere informatie en advies over uw mogelijkheden.